Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem jel poprvé do Chaloupek, ale za to, hned dvakrát.

Pro ty, kdo nejsou v obraze. Chaloupky jsou zaniklá obec v Krušných horách mezi Jelení, Přebuzí a Rolavou. Bývalou horskou ves Chaloupky dnes už nic, mimo informační tabule, nepřipomíná. 

Přesto jsem tam chtěl už dlouho jet a to, proč jsem tam nakonec jel dvakrát, ještě osvětlím.

Tento blog mám polopřipravený už od podzimu. Série potíží s technikou, která vyvrcholila totálním a nezvratným zdechnutím mého počítače ale způsobily, že ho uvádím až dnes. Přes to, že nesouzní se současným ročním obdobím, je alespoň pro mě, milou připomínkou podzimu a vydařeného výletu, ačkoliv to tak v začátku vůbec nevypadalo.

Chaloupky jsou pomyslným symbolem území, které bylo po II. Světové válce, díky odsunům sudetských Němců a vzniku pohraničního pásma, téměř absolutně vylidněno a díky drsnému podnebnímu charakteru této oblasti, se sem lidé ve větší míře natrvalo nevrátili ani po létech.

Do této lokality mě před léty přilákal zaniklý důl na cínovou rudu a zbytky jeho zpracovatelny, Sauersack, z čehož vznikl také blog Zajatcem Sauersacku. - Blog iDNES.cz . Nejenom důl má záhadnou a nostalgickou atmosféru, má ji i příroda všude okolo. Zatímco z dolu se během let stalo i díky seriálu Rapl, poutní místo a lidové smetiště, z kterého se genius loci poněkud vytrácí, okolní opuštěné území ho zaplať pán Bůh, dosud má.

Vždycky jsem byl v místě autem, protože ostatními prostředky je to pro mě obtížně dosažitelné, ale vždycky jsem si to tam chtěl projezdit na kole a léta se mi to nedařilo, protože domluvy s případnými dalšími účastníky krachovaly na pracovních úkolech nebo rodinné situaci, takže jsem nakonec jel sám.

Rozhodl jsem se přivstat si, protože co je krásnější, než východ slunce nad liduprázdnou krajinou. Po přesně načasovaném příjezdu se mělo v několika minutách objevit to slunce, jenže v místě byla místo obvyklé, romantické, tenké vrstvy přízemní mlhy, pořádná duchna, přes kterou nebyla vidět ani krajina ani slunce. No jo, no, takže vytáhnu foťák, vyfotím to bílo a budu to vydávat za Rolavské panoráma, aspoň bude nějaká sranda. Jenže….

Můj foťák tvářící se zdánlivě jako k akci připravený a hlásící všechno možné, neostřil a nefotil, přičemž příčinu se mi nesnažil ani naznačit. Zkoušel jsem všechno možné, postupně mi docházely nápady a vůči foťáku jsem začal pojímat podezření, že ve chvíli, kdy se nekoukám, mi na displeji ukazuje fakáček.....

Rezignoval jsem, výlet bude bez fotek a projížďka více méně po hmatu, protože vidět fakt nebylo. Pustil jsem se s kolem s kopce směrem k Rolavě a velice záhy mě začalo docházet, že foťák nebyla poslední obtíž. Úměrně s klesáním klesala i teplota snad až někam k absolutní nule. Začal jsem si nadávat. Ty jeden vole, jednou za mnoho let vyjedeš na vejlet a nejen, že vidíš úplný hovno, ale ještě u toho zmrzneš a vlci si tu s tvými kostmi budou hrát až do Vánoc, nebo přinejlepším do doby, než si najdou jiného uhynulého turistu.

Ale nakonec to nebylo tak strašné, pod Přebuzí u odbočky na Chaloupky byla mlha podstatně řidší, takže bylo alespoň vidět louže na cestě s takovým předstihem, že se jim dalo vyhýbat. První překážka se objevila záhy, mostek přes říčku Rolavu. Je totiž v dezolátním stavu a jistým papírem na něm přilepeným, je na něj dokonce zakázán vstup.

Co bych to byl za Čecha, kdybych se lekl nějakého lejstra, navíc si mohu odmáznout i Bobříka odvahy, neb jsem překonal i zákaz i havarijní stav, a můstek jsem přešel (jde to úplně normálně).

Další cesta vede mezi pastvinami vyhrazenými elektrickými ohradníky, jejichž přelézání se nedoporučuje, jak jsme viděli v kterémsi díle ságy Slunce, seno…..Navíc, není o co stát, půda je rozbahněná a úroveň přátelství pasoucího se skotu jsem na dálku nedokázal odhadnout.

Do Chaloupek je to od odbočky asi tři kilometry a cesta navíc mírně klesá, takže jste tam co by dup. Od místa jsem očekával možná něco více, na druhou stranu nemohu říct, že jsem byl zklamán. Je to tam stejné, jako i jinde na Rolavsku, opuštěné a s přibývajícím podzimem melancholické a smutně krásné. Z Chaloupek jsem pokračoval na Jelení.

Tady už budou fotografie chybět. Ty výše uvedené byly až z druhého kola a v kterém jsem ale znova na Jelení nejel. Každopádně, projel jsem Jelení a vydal se do kopce k Bufetu na celnici, který je skutečně na hraniční čáře. Byl jsem tam brzo, takže ještě zavřeno. Před bufíkem jsem zahnul doleva, přejel malé parkovišťátko a pak se asi 6 km po lesní cestě vracel k místu, odkud jsem vyjel. Krásná projížďka lemovaná hlavičkami hřibů vykukujících z mechu kolem cesty.

Auto bylo na svém místě, takže jsem ještě jednou zkusil ten foťák a, ……heuréka, fotil a tvářil se jakoby nic. Protože mlha od té doby zmizela, vylezlo sluníčko a času bylo dost, jel jsem do Chaloupek znovu a nafotil výše uvedené, jenom jsem se už nevracel přes Jelení, ale přes Přebuz, díky čemuž bylo potřeba ještě jednou překonat Rolavu, tentokrát úplně bez můstku.

Dalo se to, ani toho Bobříka bych si za to nedal. Po cestě k Přebuzi byl na trase jediný krátký krpálek, jinak je veškeré ježdění bez výraznějšího převýšení a mohou ho absolvovat i podprůměrně zdatní.

U auta jsem si ještě vyfotil Batmani kačenku, kterou někdo ozdobil sloupek ohradníku a mohu vyrazit zpět.

Na zpáteční cestě jsem neodolal a kousek nad Jelení vylezl z auta, a vyfotil si vinoucí se silničku od Jelení k Rolavě.

Na závěr bych chtěl čtenáře ještě požádat v diskusi o pomoc s řešením jednoho lingvistického problému. Netuším totiž, jakého rodu je Přebuz. Je to TEN Přebuz, nebo TA Přebuz?

Autor: Vladimír Šťastný | středa 12.1.2022 9:21 | karma článku: 19,44 | přečteno: 557x
  • Další články autora

Vladimír Šťastný

Kterak média hlavního proudu dvě kontraproduktivní témata vypotit ráčila.

Párkrát za život se to stane každému. Přílišná snaha se obrátí v opak. Rozumní se z toho poučí, nerozumní to zkoušejí dál. Náš mainstream považuji za toho nerozumného.

3.12.2023 v 8:39 | Karma: 34,28 | Přečteno: 880x | Diskuse| Společnost

Vladimír Šťastný

Jak dlouho ještě dovolíme, našim představeným a médiím hlavního proudu, lhát?

K napsání dnešního blogu mě přimělo vyjádření ministra Rakušana, které pronesl na Národní třídě dne 17.11.2023.

27.11.2023 v 8:11 | Karma: 22,15 | Přečteno: 468x | Diskuse

Vladimír Šťastný

A bude u nás Rakušanem taky svatořečen Pavlík Morozov?

Ten nadpis je samozřejmě hloupost. Svatořečení je otázka církve a Pavlík Morozov pocházel přece z bolševického Ruska. Tak proč?

1.11.2023 v 19:15 | Karma: 30,78 | Přečteno: 704x | Diskuse

Vladimír Šťastný

….a zbydou jen andělé….

Tato věta z filmu režiséra Františka vláčila „Údolí včel“, se mi vybavila ve chvíli, kdy jsem se dočetl, že ze sboru blogerů na iDnes byl vyexpedován Laďa Větvička,

7.9.2023 v 7:36 | Karma: 37,73 | Přečteno: 931x | Diskuse| Společnost

Vladimír Šťastný

Taktické a pro přežití.

Možná už jste si toho také všimli. Na trhu se už nějaký čas objevuje zboží, které jeho výrobci i prodejci obdařují přídomky „taktické“ a „pro přežití“. Úspěch zaručen. Kdo by nechtěl být dobrý taktik, neřkuli kdo by nechtěl přežít

20.8.2023 v 6:17 | Karma: 17,97 | Přečteno: 402x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 135
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1871x
Místní patriot, který ví, že Krušné hory jsou krásné

Seznam rubrik