Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

Konec jedné z elektrických pohádek.

21. 03. 2020 10:12:11
Začátkem tohoto měsíce ohlásila německá pošta (DP) zastavení výroby elektrododávek StreetScooter, které vyráběla pro vlastní spotřebu a pro případné další zájemce.

Konec StreetScooteru je ukázkovým příkladem toho, že elektromobilita vůbec není taková, jak se nám snaží prezentovat některá média, ale hlavně zástupci elektromobilní lobby, která na ni vsadila jako na kartu, která jim pro budoucí desetiletí má snášet zlatá vejce.

StreetScooter měl při tom všechny rozumné předpoklady pro to, aby se udržel na trhu a byl pro všechny enviromentálním přínosem.

Stručně o co se jednalo. DP se už před značnou dobou pokoušela o zajištění výroby elektro dodávek od tradičních výrobců automobilů. Všechny dohody s těmito výrobci ale krachovaly na vysoké ceně. DP se tedy vydala vlastní cestou, formou nákupu malého start-upu a vlastním financováním vývoje.

DP při vývoji reflektovala i požadavky vlastních zaměstnanců, ale zároveň z vozu vyhodila všechno, co tam nutně nemuselo být. Výsledkem byla bateriová dodávka s dojezdem omezeným na cca 70km (z hlediska obvyklého denního nájezdu nebylo více třeba), která měla v kabině pouze sedadlo řidiče a neměla ani topení, pouze vyhřívanou sedačku (hospodárnější provoz při zachování teplotního komfortu obsluhy).

První kusy dodávek byly v produkovány v roce 2016 a ještě před tím se DP nechala opakovaně slyšet, že jejich cena bude do 10 000 euro, což byla a je dodnes na takový vůz neslýchaná láce. Tyto předpoklady se nakonec ukázaly jako naprosto liché. Těžko říct, co za nimi ve skutečnosti bylo, jestli přemíra ambicí v kombinací s neznalostí problematiky, nebo zpravodajská hra se snahou vtáhnout do hry další investory.

To, co se ukázalo záhy, bylo, že za ty peníze nepostaví dodávku ani náhodou, v nejlevnějším provedení stála 32 000 euro (850 000kč), ale v převážné většině provedení vycházely přes milion. I na bohatý podnik jakým DP bezesporu je, se to ukázalo, jako hodně.

Do projektu StreetScooteru zahučelo celkově přes miliardu eur, co se však ukázalo jako fatální, bylo to, že mimo DP se téměř nenašli další odběratelé. Malosériové výrobě se nedařilo stlačit výrobní náklady a také proto zůstávala dodávka daleko za cenovým očekáváním.

Jsem elektromobilový skeptik v tom smyslu, jakým je dnes obyvatelům elektromobilita vnucována. Myslím, že cenové pobídky a dotace, umělé, drakonické zdaňování ostatních vozidel a různé počáteční odpustky elektromobilům na trh nepatří. Nicméně, jak jsem již uvedl výše, StreetScooter měl všechny předpoklady k tomu, aby si své místo na trhu našel. Myslím tím hlavně toto:

  • Jako vozy s krátkou pojížďkou, téměř výhradně po městě, vyhovovaly samozřejmě místně neprodukovanými exhalacemi a tichým provozem
  • V městském provozu je pohon elektrickým motorem výhodnější než časté startování a neustálé popojíždění se studeným motorem, ať už je jeho pohonným médiem jakýkoli fosil
  • Centrální dobíjení vozů v podnikovém autoparku je rozhodně výhodnější a snáze proveditelné, než budování dobíjecí infrastruktury v přehlcených městech, kde ani není dostatek tvrdých zdrojů elektřiny
  • Účelová výbava vozů, ve kterých nebylo nic, co by tam být nemuselo, dávala naději na nižší výrobní cenu

Ať už byl důvod nezdaru StreetScooteru jakýkoli, je mi to líto. Jsem totiž přesvědčen, že pokud má elektromobilita přinést nějaký užitek, je toto správná cesta. Rozvážková auta, městská doprava, možná taxislužba či nějaké další formy dopravní obsluhy ve městech, by byly určitě tím přínosem, kterým se dnes zaklínají výrobci ostatních elektromobilů, kde je ale skutečný jejich užitek spíše diskutabilní. Jejich rozvoj úzce souvisí s dalšími mohutnými investicemi do nabíjecí infrastruktury a do dalších zdrojů elektrické energie, které ale nejsou jisté a hlavně provedení je obtížné a drahé.

Co už vůbec není jisté, je cena elektrické energie do budoucna. Elektromobil pro soukromé jízdy a použití není ani dnes, díky vysoké pořizovací ceně, žádný zázrak. Cena nabíjení v čase rozhodně nepůjde dolů.

Další faktem v cenový neprospěch elektřiny je ten, že kdyby auta na elektřinu skutečně ve společnosti převážila, stát by zaznamenal významný úbytek příjmu v nevybrané spotřební dani, kterou jsou dnes PHM dost značně zatíženy. Myslíte, že by nad tím mávnul rukou? To sotva.

Zdroje:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv

Autor: Vladimír Šťastný | sobota 21.3.2020 10:12 | karma článku: 25.13 | přečteno: 643x

Další články blogera

Vladimír Šťastný

Mohou větrné elektrárny zpomalovat vzdušné proudění?

Zástupci větrné lobby a fandové obnovitelných zdrojů energie tvrdí kategoricky, že ne, důkazy ale nikdo nepodává.

24.12.2019 v 9:23 | Karma článku: 38.12 | Přečteno: 2159 | Diskuse

Vladimír Šťastný

Taky stavíte dům od střechy?

Možná vám připadá ta otázka v nadpisu hloupá a nepatřičná, dům se stavět od střechy nedá, ale pokusím se zdůvodnit, proč se tak ptám.

10.9.2019 v 18:56 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 641 | Diskuse

Vladimír Šťastný

Klimatická Gréta, protestní pátky a co dál – 2.

Původně jsem považoval to, co jsem napsal v prvním, stejnojmenném blogu, za konečné a myslel jsem, že se už k tématu nebudu dále vyjadřovat. Značný ohlas v diskusi, ale především včerejší obsah pořadu Devadesátka na ČT24, mě

24.7.2019 v 9:40 | Karma článku: 36.09 | Přečteno: 1301 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jan Ziegler

Pobalťané trpěli pod komunistickým terorem stejně jako Češi pod nacistickým

Je dobře, že na tento fakt nedávno upozornilo prohlášení ministrů zahraničních věcí Bulharska, České republiky, Estonska, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Polska, Rumunska, Slovenska a Spojených států amerických.

2.6.2020 v 12:52 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 218 | Diskuse

Vladimíra Bošková

TGM napomohl k modernímu Rakousku

Rakousko dnes má mimořádně schopné zástupce zaměstnanců a mj. i pacientů; nepřímo i přímo se o to zasloužil náš první čs. prezident Masaryk a čeští sociální demokraté.

2.6.2020 v 12:04 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Oto Jurnečka

Co ještě lze udělat pro afroamerickou menšinu?

Sleduji zpravodajství ze Spojených států. Komentátoři a politologové zamyšleně hloubají o hluboce zakořeněném systémovém a institucionálním rasismu v americké společnosti a o tom, že je to, už konečně, nutné změnit.

2.6.2020 v 11:44 | Karma článku: 35.22 | Přečteno: 917 | Diskuse

Veronika Valíková

Národní stát a paradoxy ruchovců a lumírovců dneška

Spory o to, zda se máme více věnovat národním zájmům, nebo se otevírat světu, nejsou nové a stejně jako budily vášně před sto padesáti lety, i dnes zbytečně rozdělují společnost. Mnohdy jen kvůli nepochopení pojmů a souvislostí.

2.6.2020 v 10:59 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 164 | Diskuse

Helena Herynková

Karanténa nebylo jen mučení, ale taky učení

Být doma letos na jaře neznamenalo luxus, ale povinnost. Přesto jsme to zvládli, a navíc nejen o sobě možná zjistili spoustu zajímavého.

2.6.2020 v 10:07 | Karma článku: 5.54 | Přečteno: 115 | Diskuse
Počet článků 106 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1783

Místní patriot, který ví, že Krušné hory jsou krásné

Najdete na iDNES.cz