Konec jedné z elektrických pohádek.

21. 03. 2020 10:12:11
Začátkem tohoto měsíce ohlásila německá pošta (DP) zastavení výroby elektrododávek StreetScooter, které vyráběla pro vlastní spotřebu a pro případné další zájemce.

Konec StreetScooteru je ukázkovým příkladem toho, že elektromobilita vůbec není taková, jak se nám snaží prezentovat některá média, ale hlavně zástupci elektromobilní lobby, která na ni vsadila jako na kartu, která jim pro budoucí desetiletí má snášet zlatá vejce.

StreetScooter měl při tom všechny rozumné předpoklady pro to, aby se udržel na trhu a byl pro všechny enviromentálním přínosem.

Stručně o co se jednalo. DP se už před značnou dobou pokoušela o zajištění výroby elektro dodávek od tradičních výrobců automobilů. Všechny dohody s těmito výrobci ale krachovaly na vysoké ceně. DP se tedy vydala vlastní cestou, formou nákupu malého start-upu a vlastním financováním vývoje.

DP při vývoji reflektovala i požadavky vlastních zaměstnanců, ale zároveň z vozu vyhodila všechno, co tam nutně nemuselo být. Výsledkem byla bateriová dodávka s dojezdem omezeným na cca 70km (z hlediska obvyklého denního nájezdu nebylo více třeba), která měla v kabině pouze sedadlo řidiče a neměla ani topení, pouze vyhřívanou sedačku (hospodárnější provoz při zachování teplotního komfortu obsluhy).

První kusy dodávek byly v produkovány v roce 2016 a ještě před tím se DP nechala opakovaně slyšet, že jejich cena bude do 10 000 euro, což byla a je dodnes na takový vůz neslýchaná láce. Tyto předpoklady se nakonec ukázaly jako naprosto liché. Těžko říct, co za nimi ve skutečnosti bylo, jestli přemíra ambicí v kombinací s neznalostí problematiky, nebo zpravodajská hra se snahou vtáhnout do hry další investory.

To, co se ukázalo záhy, bylo, že za ty peníze nepostaví dodávku ani náhodou, v nejlevnějším provedení stála 32 000 euro (850 000kč), ale v převážné většině provedení vycházely přes milion. I na bohatý podnik jakým DP bezesporu je, se to ukázalo, jako hodně.

Do projektu StreetScooteru zahučelo celkově přes miliardu eur, co se však ukázalo jako fatální, bylo to, že mimo DP se téměř nenašli další odběratelé. Malosériové výrobě se nedařilo stlačit výrobní náklady a také proto zůstávala dodávka daleko za cenovým očekáváním.

Jsem elektromobilový skeptik v tom smyslu, jakým je dnes obyvatelům elektromobilita vnucována. Myslím, že cenové pobídky a dotace, umělé, drakonické zdaňování ostatních vozidel a různé počáteční odpustky elektromobilům na trh nepatří. Nicméně, jak jsem již uvedl výše, StreetScooter měl všechny předpoklady k tomu, aby si své místo na trhu našel. Myslím tím hlavně toto:

  • Jako vozy s krátkou pojížďkou, téměř výhradně po městě, vyhovovaly samozřejmě místně neprodukovanými exhalacemi a tichým provozem
  • V městském provozu je pohon elektrickým motorem výhodnější než časté startování a neustálé popojíždění se studeným motorem, ať už je jeho pohonným médiem jakýkoli fosil
  • Centrální dobíjení vozů v podnikovém autoparku je rozhodně výhodnější a snáze proveditelné, než budování dobíjecí infrastruktury v přehlcených městech, kde ani není dostatek tvrdých zdrojů elektřiny
  • Účelová výbava vozů, ve kterých nebylo nic, co by tam být nemuselo, dávala naději na nižší výrobní cenu

Ať už byl důvod nezdaru StreetScooteru jakýkoli, je mi to líto. Jsem totiž přesvědčen, že pokud má elektromobilita přinést nějaký užitek, je toto správná cesta. Rozvážková auta, městská doprava, možná taxislužba či nějaké další formy dopravní obsluhy ve městech, by byly určitě tím přínosem, kterým se dnes zaklínají výrobci ostatních elektromobilů, kde je ale skutečný jejich užitek spíše diskutabilní. Jejich rozvoj úzce souvisí s dalšími mohutnými investicemi do nabíjecí infrastruktury a do dalších zdrojů elektrické energie, které ale nejsou jisté a hlavně provedení je obtížné a drahé.

Co už vůbec není jisté, je cena elektrické energie do budoucna. Elektromobil pro soukromé jízdy a použití není ani dnes, díky vysoké pořizovací ceně, žádný zázrak. Cena nabíjení v čase rozhodně nepůjde dolů.

Další faktem v cenový neprospěch elektřiny je ten, že kdyby auta na elektřinu skutečně ve společnosti převážila, stát by zaznamenal významný úbytek příjmu v nevybrané spotřební dani, kterou jsou dnes PHM dost značně zatíženy. Myslíte, že by nad tím mávnul rukou? To sotva.

Zdroje:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv

Autor: Vladimír Šťastný | sobota 21.3.2020 10:12 | karma článku: 25.95 | přečteno: 716x

Další články blogera

Vladimír Šťastný

Kterak média hlavního proudu dvě kontraproduktivní témata vypotit ráčila.

Párkrát za život se to stane každému. Přílišná snaha se obrátí v opak. Rozumní se z toho poučí, nerozumní to zkoušejí dál. Náš mainstream považuji za toho nerozumného.

3.12.2023 v 8:39 | Karma článku: 34.23 | Přečteno: 873 | Diskuse

Vladimír Šťastný

Jak dlouho ještě dovolíme, našim představeným a médiím hlavního proudu, lhát?

K napsání dnešního blogu mě přimělo vyjádření ministra Rakušana, které pronesl na Národní třídě dne 17.11.2023.

27.11.2023 v 8:11 | Karma článku: 22.15 | Přečteno: 462 | Diskuse

Vladimír Šťastný

A bude u nás Rakušanem taky svatořečen Pavlík Morozov?

Ten nadpis je samozřejmě hloupost. Svatořečení je otázka církve a Pavlík Morozov pocházel přece z bolševického Ruska. Tak proč?

1.11.2023 v 19:15 | Karma článku: 30.70 | Přečteno: 702 | Diskuse

Vladimír Šťastný

….a zbydou jen andělé….

Tato věta z filmu režiséra Františka vláčila „Údolí včel“, se mi vybavila ve chvíli, kdy jsem se dočetl, že ze sboru blogerů na iDnes byl vyexpedován Laďa Větvička,

7.9.2023 v 7:36 | Karma článku: 37.73 | Přečteno: 929 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 34.23 | Přečteno: 596 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 29.31 | Přečteno: 2077 | Diskuse

Jan Ziegler

Komunistický guru Marx byl vykořisťovatelem a hrubým člověkem

Na zakladateli vědeckého socialismu toho nebylo moc vědeckého a dělníky vůbec nemusel. Viděl v nich pouze nástroje (užitečné idioty), které svrhnou kapitalismus. Nenáviděl Židy a Slovany včetně Čechů.

28.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 16.81 | Přečteno: 294 | Diskuse

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 6.33 | Přečteno: 210 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 18.67 | Přečteno: 276 | Diskuse
Počet článků 135 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1871

Místní patriot, který ví, že Krušné hory jsou krásné

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...